הכול בראש: דפוסי החשיבה המעכבים ביותר ואיך להתגבר עליהם

מהם בעצם דפוסי החשיבה שלנו? למה יש לנו אותם? ואיך ניתן לחזק את המיינדסט באמצעות חשיפה ושינוי של אותם דפוסים?

לפני שנתחיל אני רוצה לבקש ממך להרים את העיניים ולסקור במהירות את הסביבה שמקיפה אותך.

בכל רגע נתון אנחנו חשופים לאינסוף פרטי מידע שנקלטים ב-5 החושים שלנו ללא הפסקה. דמויות, חפצים, קולות, צלילים, צבעים, ריחות, טמפרטורה, טקסטורה, טעמים, צורות ועוד ועוד. מה היה קורה אילו בכל רגע נתון היינו צריכים לנתח את המידע שאנו חשופים לו ולהבין כל פעם מחדש, מה הוא אומר? סביר להניח שהיינו מוצפים מהר מאד והיה בלתי אפשרי עבורנו להצליח לנוע בעולם.

כדי להתמצא בעולם ולהבין את כמות המידע האינסופית שיש סביבנו, המוח חייב ליצור לעצמו "קיצורי דרך" וכך לפנות את האנרגיה המנטלית לפעולות נוספות.

קיצורי הדרך האלו מתבצעים בצורה אוטומטית ובלתי מודעת ע"י תת המודע. תת המודע קיים מאז ומעולם ומטרתו היא אחת- להגן ולשמור עלינו כדי שנשרוד כמה שיותר זמן על הכדור הזה. הוא עובד עבורנו בצורה אוטומטית ואינסטינקטיבית כדי שברגע האמת הוא יוכל לזהות את הסכנה ולהציל אותנו. הוא תמיד על המשמר ומחפש סכנות. הוא לא נח לרגע משום שהוא מחויב לשמירה עלינו. אז נכון, אנחנו כבר מזמן לא בתוקפת האדם הקדמון, והסכנה שאריה יתגנב למערה ויטרוף אותנו התחלפה בסכנות מודרניות יותר כגון: "עלולים לצחוק עלי אם אדבר מול אנשים", "הלב שלי ישבר אם אתאהב", "אם לא ארוויח מספיק כסף לא יתייחסו אלי" וסכנות שונות ויומיומיות כמו חשבונות, מבחנים, קונפליקטים, ביקורות ועוד..

קיצורי הדרך שתת המודע יוצר, הם הדרך שלו להבין את המציאות הסובייקטיבית של כל אחד מאיתנו, על סמך ניסיון החיים, ההיסטוריה, הערכים, הרגישויות, ההעדפות האישיות ועוד גורמים אינדיבידואליים. מה שזה בעצם אומר, שתת המודע יוצר סט של דפוסי חשיבה אישיים כדי להבין את המציאות בצורה שתהיה הרלוונטית ביותר עבורנו. סך כל דפוסי החשיבה מרכיבים את המיינדסט שלנו, ויוצרים אצלנו מחשבות, רגשות ותגובות אוטומטיות. זה גורם לנו פעמים רבות להרגיש שאנחנו שבויים בתוך המחשבות וההרגלים שלנו, אבל למעשה אנחנו חופשיים לבחור ולהתאמן על דפוסים חדשים, אם רק נחליט להרחיב את זווית ההסתכלות על העולם.

גישת הNLP מושתת על ההנחה שהמציאות היא ניטרלית, ולכן בהכרח דפוסי החשיבה שלנו הם עיוותים של המציאות הרחבה יותר. יש דפוסים שמקדמים אותנו, ויש דפוסים שתוקעים אותנו וגורמים לנו לסבל מהותי, למרות שהמקור של התקבעות הדפוסים היה לטובתנו ואמור להגן עלינו, בחלק מהמקרים קורה בדיוק ההפך! ההחלטה אם דפוס חשיבה מעכב או מקדם היא אינדיבידואלית לחלוטין. יש אדם שיחזיק בדפוס כלשהו וירגיש תקוע בעוד לאדם אחר זה יהיה מקור הכוח. מה שחשוב זה להיות כנים עם עצמינו ולדעת שבמידה ומשהו כבר לא עובד ניתן להחליף אותו.

חשוב להבין שדפוס חשיבה הוא בסך הכול הרגל שתחזקנו וחזרנו עליו שוב ושוב ושוב. הוא נוצר מהמשמעות הבלתי מודעת שנתנו למציאות הניטרלית שאנו חיים בה. ולכן ע"י חשיפת דפוסי החשיבה, והרחבת זווית ההסתכלות על המציאות, ניתן לבחור משמעויות חדשות וליצור מיינדסט עוצמתי שיהיה הרבה יותר יעיל ומקדם עבורנו.

דפוסי החשיבה העיקריים שמחלישים את המיינדסט שלנו:

אלו הם הדפוסים הבולטים שאני פוגשת אצל המתאמנים שלי בקואצ'יה:

1. הכול או כלום:

בדפוס חשיבה זה נתעלם מרצף רחב של תוצאות אפשריות, ונהיה בטוחים שיש רק שתי תוצאות שיכולות להתקבל: או הכול או כלום. שחור או לבן, אין גווני ביניהם. או שאצליח או שאפסיד, או שאוהבים אותי או ששונאים אותי, או שאני מאושרת או בדיכאון. אין מרווח תנועה על הציר, החשיבה היא דיכוטומית ויש אך ורק 2 תוצאות שיכולות להתקבל. ברוב המקרים חשיבה זו מקובעת ומצרה את ההסתכלות על העולם

היא תמנע מאיתנו להתנסות בדברים ולחוות מגוון של רגשות, תחושות ואפשרויות. יש אינסוף אפשרויות שיכולות להתקבל מכל פעולה והחלטה שלנו! החיים קורים בין הקצוות. דפוס זה אולי מגן עלינו מהתוצאה השלילית אך הוא בוודאות מונע מאיתנו את התוצאה החיובית.

2. קריאת מחשבות:

בדפוס זה אנחנו משוכנעים שאנחנו יודעים בוודאות מה חושב אדם אחר, מה הייתה הכוונה הנסתרת שלו ולמה הוא התכוון. אנחנו כל כך משוכנעים בידע הזה, עד שזה בלתי אפשרי עבורנו לקבל אפשרויות אחרות. 

זהו דפוס בעייתי מאד ונפוץ מאד. בואו ניישר קו – אין אף אדם בעולם שניחן ביכולת לקרוא מחשבות! אגב, זו הזדמנות מצוינת לבקש שבמידה ואתם כן מכירים אדם כזה- אנא הכירו בינינו 😊 נוכל לעשות מיליונים יחד… אבל עד אז.. אין לנו שום דרך (ותודה לאל על כך..) להיכנס למוחו של אדם אחר ולהבין את מורכבות החשיבה שלו. 

בכל רגע נתון לכל אדם יש בחירה חופשית לחשוב ולפעול איך שהוא רוצה ומהמניעים שלו. כשאנחנו בטוחים ביכולות הטלפתיות שלנו, אנחנו בעצם משליכים את האמונות הפנימיות שלנו על האדם האחר, וגם חוטאים בכך שאנחנו שוללים את אפשרות הבחירה החופשית שלו. 

ברגע שדפוס החשיבה הזה מופעל, תת המודע יציג עבורנו את כל ההוכחות שתומכות באותה מחשבה. זאת אומרת- תת המודע יעוות את המציאות כך שנוכיח לעצמינו שהמסקנה שהסקנו היא אכן נכונה.

3. ניבוי העתיד:

בדיוק כמו שאין אף אחד שיכול לקרוא מחשבות, אין אף אדם בעל יכולות מאגיות שיודע בוודאות של 100% מה יקרה בכל רגע בעתיד! יש לנו השערות על העתיד, שלפעמים מסתברות כנכונות, אבל זה לא מקנה לנו את היכולת לחזות את העתיד! ושוב אותה בקשה 😊 אם אתם כן מכירים אדם כזה, אנא קשרו אותנו יחד ונצא למסע חובק עולם לקריאת עתידות בכיכרות העיר. 

אבל עד אז… בואו נכיר בעובדה שאין לנו שום מושג וודאי מה עתיד לקרות אפילו בעוד 5 דקות מעכשיו… הבעיה שכשאנחנו יודעים בוודאות שניכשל, שיצחקו עלינו, שישברו לנו את הלב, שלא נצליח ועוד.. אנחנו בצורה בלתי מודעת מכוונים עצמינו לשם ומגדילים את הסיכוי שזה אכן יקרה! דפוס זה יוצר פחדים וחרדות ומצר את חווית החיים! בעתיד הכול פתוח ואין לאף אחד מושג מה יהיה.

4. הכללות:

תת המודע שלנו אלוף בלחבר שני דברים (או יותר) שאין ביניהם שום קשר, וליצור מהם דבר אחד. כפי שהסברתי למעלה, זו הדרך שלו להבין את העולם ולשמור עלינו מסכנות. זהו עיוות מציאות שכולנו חוטאים בו. בחלק מהמקרים זה יעיל אבל בחלק גדול מהמקרים זה תוקע ומעכב. 

מה שקורה זה שבצורה בלתי מודעת אנחנו לוקחים אירוע אחד ובלי שום תימוכין הופכים אותו לכלל. "אני תמיד נדפקת בסוף", ""אני תמיד נמשכת למניאקים", "אני אף פעם לא מוצאת חנייה", "לא משנה מה קורה אני תמיד נפגעת", "אני תמיד מתחילה ולא מסיימת". כל אלו הם הכללות שפוגמות באיכות החיים שלנו! 

הם גורמות לנו להשמיט את כל הסיטואציות שסותרות את הכלל שיצרנו. כשלומדים להרחיב את זווית ההסתכלות, ניתן להתבונן סיטואציה בזום אווט, ולראות שהכללים שיצרנו לא עקביים ושברוב המקרים אנחנו הם אלו שמנכיחים אותם בחיים.

5. הקטנת החיובי והגדלת השלילי בהקשר לעצמינו:

דפוס זה גורם לנו לתת משמעות מעוותת לתוצאות שלנו במציאות. אנחנו נייחס את ההצלחות והחוויות החיוביות שלנו לגורמים חיצוניים לנו, ונייחס את חוסר ההצלחה שלנו לעצמינו בלבד. ברגע שאנחנו מצליחים לעשות משהו, מקבלים מחמאה, זוכים להערכה או פידבק חיובי דפוס חשיבה זה יגרום לנו לייחס את החיובי למשהו אחר מאשר לעצמינו. 

"לא רזיתי זה הבגד", "קיבלתי ציון טוב רק כי המבחן היה קל", "היה לי מזל להיות במקום הנכון בזמן הנכון". דפוס זה לא הופך אותנו לצנועים, אלא לוקח את תחושת ההצלחה מאיתנו ומוחק את היכולות שקיימות בנו. דפוס זה מעוות את מציאות כך שאנו נשארים חסרי כוחות ומרגישים קטנים. (אגב, בינינו, להיות במקום הנכון בזמן הנכון, זה כישרון 😊) מנגד, ברגע שקורה לנו משהו שלילי, דפוס זה מעוות את המציאות כך שנייחס את השלילי לגורמים פנימיים בעצמנו, גם אם אין שום קשר לכך. 

"איך שנגעתי בזה זה נהרס", "הצוות שלי נכשל בגללי", "הם רבו בגלל המילה שאמרתי", "הפרויקט לא הצליח כי אני כישלון". דפוס זה גורם לנו לקחת אחריות על דברים שליליים שבכלל לא בטוח שנמצאים בשליטתנו, ולהעצים אותם. דפוס זה על שני כיווניו, חושף תבניות חשיבה עמוקות יותר בקשר לאמונות שלנו על עצמינו..

דפוסי החשיבה פועלים כמו משקפת ומסננים את המידע מהמציאות, למשמעות שעוברת דרכם. הם אומנם מתקבעים בצורה בלתי מודעת, אך הם לא גזרת גורל. כל בני האדם מעוותים את המציאות בכל רגע השאלה החשובה אם זה יעיל או לא. במידה וזיהית דפוסים שמעכבים ומפריעים לך, אפשר להשתחרר מהם ולהרחיב את זווית ההסתכלות על העולם! השלב הראשון זה להבין שהחשיבה שלנו על המציאות היא איננה האמת, ולאחר מכן לבדוק מה יהיה יותר יעיל ומקדם.

חשוב לזכור, במקור כשנוצרו הדפוסים, הם נוצרו עם כוונה חיובית להגן ולשמור עלינו. יכול להיות שבעבר הם אכן היטיבו וקידמו את החיים שלך, ויכול להיות שהיום הם תוקעים ומעכבים. דפוסי החשיבה הם הרגל שהפך לאוטומט, בכוח של כל אחד מאיתנו לבחור ולהתאמן על דפוס חדש וליצור מיינדסט עוצמתי.

לעוד כלים, תובנות וטכניקות של NLP מומלץ לוודא הרשמה לניוזלטר או להצטרף לאינסטגרם ולהתחיל לחיות NLP. בנוסף, בהדרכות "לכוון את המיינדסט" ו "מיינדסט של מלכה" תמצאי שלל טכניקות NLP וכלים שיעזרו לך להשתמש נכון בתת המודע ובכוח המחשבה, לשחרר דפוסים מעכבים ולהכניס שפע מכל מה שתרצי לחייך.

באהבה,

אלה.

הנה עוד מספר פוסטים באותו נושא

תודעת שפע ומחסור

אנו חווים את העולם דרך הפרשנות והמשמעות שאנחנו מעניקים לאירועים שקורים סביבנו. אבל מה יוצר ומכוון את הפרשנות הזאת? מה גורם לנו להבין את המציאות כפי שאנו תופסים אותה? במאמר הבא אדבר על שני כיווני המחשבה הבלתי מודעים שיוצרים את החיים.

המשיכי לקריאת המאמר »

במיוחד בשבילך!

מתנות שוות וחינמיות ממני למיינדסט עוצמתי

בחרי לך את המתנה שבא לך לקבל
(ברור שאת יכולה להוריד את שתיהן!)

באהבה, אלה

הרצאה + חוברת עבודה

4 צעדים פרקטיים להעצמת הכוח המנטלי וליצירת מיינדסט חזק

בחני את עצמך!

איזה מיינדסט מנהל אותך?

ומה את יכולה לעשות כדי לחזק אותו?